FASE 2 Ophalen van probleem gerelateerde kennis
Werkvormen voor het activeren van voorkennis
Wat weet de leerling al van het onderwerp? Dat is cruciaal om verdere kennis op te bouwen. Vaak is de leerling zich niet bewust van wat hij al weet, of heeft hij het onder andere noemers, met andere termen of in andere gebieden van zijn geheugen opgeslagen. Het activeren van voorkennis moet dus elke leerling gelegenheid bieden om te denken: hé, dat ben ik al eerder tegengekomen, en wat daar ook mee te maken heeft is ...
Doordat leerlingen deze ervaringen met elkaar delen, ook hun eventuele misvattingen over het onderwerp en hun vragen, wordt hun geheugen geactiveerd, hun motivatie versterkt en hun beeld van het onderwerp verhelderd.
Kenmerken van werkvormen ter activering van voorkennis:
- Kort en krachtig
- Leerlingen kunnen hiermee hun plek bepalen (wat weet ik al, wat nog niet) ten aanzien van de stof die komt
- Inspirerend voor leerlingen, zin krijgen om er mee bezig te zijn, ideeën krijgen
- Voor leerlingen wordt duidelijk waarom ze iets moeten leren
- Voor leerlingen wordt duidelijk wat ze met de kennis kunnen (doel en functie)
- Leerlingen delen kennis én vragen met elkaar en met de docent
- Leerlingen krijgen een beeld van wat ze aan het eind zeker moeten beheersen (leerdoelen helder)
Maak jouw eigen website met JouwWeb